Strefa Klienta
czyli znajdź informacje z jakiej formy pomocy możesz skorzystać, pobierz druki, poznaj nas bliżej
Zespół ds. Pomocy Instytucjonalnej
Zespół ds. Pomocy Instytucjonalnej realizuje przez samorząd zadania własne, które polegają na kierowaniu do domu pomocy społecznej osób wymagających całodobowej opieki. Pomaga i wspiera osoby wymagające stałej, całodobowej opieki, którym nie wystarcza pomoc w formie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, przez co w głównej mierze jest to pomoc w formie skierowania osoby do odpowiedniego typu domu pomocy społecznej.
Zespół działa w oparciu o ustawę o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r. (t.j. Dz.U. z 2015r., poz. 163 z późn. zm.)
Tryb kierowania osób do domu pomocy społecznej
Zgodnie z art. 54 ust.1 ustawy o pomocy społecznej „ Osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenie w domu pomocy społecznej”. Należy jednak pamiętać, iż umieszczenie osoby w domu pomocy społecznej jest ostatecznością i powinno być poprzedzone oceną możliwości udzielania pomocy osobie potrzebującej w miejscu jej zamieszkania oraz zbadaniem jej sytuacji rodzinnej. Skierowanie do domu pomocy społecznej wymaga oceny stanu zdrowia oraz uprzedniego ustalenia zakresu możliwości korzystania przez dana osobę z pomocy środowiskowej w szczególności zaś zbadania możliwości zorganizowania usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania. Ośrodek ma obowiązek kierowania osoby do domu pomocy społecznej zlokalizowanego najbliżej miejsca zamieszkania osoby, jednak zgodnie z typem domu zaznaczonym na zaświadczeniu lekarskim.
Dokumenty wymagane od wnioskodawcy:
- wniosek o pomoc w formie umieszczenia w domu pomocy społecznej, podpisany przez osobę zainteresowaną. W razie gdy osoba jest ubezwłasnowolniona podpisany przez opiekuna prawnego. Lecz wymagana jest także zgoda sądu na złożenie przez opiekuna prawnego wniosku o DPS
- dowód osobisty
- kserokopia decyzji o otrzymywanej rencie lub emeryturze (oryginał do wglądu)
- zaświadczenia o dochodach z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku
- zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, karty leczenia szpitalnego, orzeczenia o stanie zdrowia
- inne niezbędne dokumenty wskazane przez pracownika socjalnego potwierdzające uzasadnienie wniosku.
Dokumenty uzyskane w toku postępowania:
- kwestionariusz wywiadu środowiskowego
- pisemna zgoda osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego
- oświadczenie o stanie majątkowym
- oświadczenie o uzyskaniu (lub braku) jednorazowego dochodu w ciągu ostatnich 12 miesięcy
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na ponoszenie odpłatności za pobyt w DPS
- zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia
Odpłatność
- mieszkaniec domu ponosi odpłatność w wysokości 70% swojego dochodu, nie więcej jednak niż wynosi średni miesięczny koszt utrzymania w DPS.
- w następnej kolejności rodzina – małżonek, zstępni przed wstępnymi w przypadku gdy dochód rodziny jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego lub gdy dobrowolnie deklaruje opłatę
- gmina kierująca osobę
- inne osoby
Na podstawie zgromadzonych dokumentów Ośrodek podejmuje decyzję o skierowaniu lub odmowie skierowania osoby do domu pomocy społecznej. Osoba zakwalifikowana zostaje przyjęta do DPS. Wraz z przyjęciem nowego mieszkańca, dostarczany jest komplet dokumentów, z którym zapoznają się wszystkie zainteresowane osoby. Jest to nieoceniona pomoc w rozpoznaniu potrzeb pensjonariusza, pozwalająca na zaproponowanie odpowiedniej formy pomocy oraz zaplanowaniu form opieki i terapii.